Gerekli yasal
duzenlemelerin ardından 1 Ocak 2010`da Beyaz Rusya, Kazakistan ve Rusya
arasında ortak gumruk tarifeleri uygulanmaya başlanmış, 1 Temmuz 2010`da ise
her uc ulkede gumruk duzenlemelerine ortak standart getiren Gumruk Kanunu
yururluğe girmiştir. Nihayet daha oncede belirttiğimiz gibi, 1 Temmuz 2011’de
bu ulkeler arasında gumruk noktaları kaldırılmıştır.
Gumruk Birliği
anlaşmasının uye devletlere bazı avantaj ve dezavantaj getirebileceği
belirtilmektedir. Bu anlaşmanın Rusya`ya BDT coğrafyasında siyasi ve ekonomik
etkisini guclendirerek koruma imkanı sağlayacağı beklenmektedir. Boylece Rusya
1991`den beri surekli cabasına rağmen bir turlu yeterli başarı gostermediği BDT
coğrafyasında entegrasyon alanında muhim bir kazanım elde etmiş oluyor.
Rusya`nın bu başarısı
2008 yılı Ağustos`undaki Gurcistan mudahalesi ile Ukrayna, Ermenistan benzeri
ulkelerle imzaladığı askeri us anlaşmalarını uzatma kararlarıyla birlikte
duşunulduğünde cok daha buyuk anlam kazanmaktadır.
Nitekim Rusya Başbakanı
Vladimir Putin`in “Gumruk Birliği`nin yururluğe girmesini SSCB`nin dağılması
sonrasında postsovyet mekanda gercekleşmiş en onemli olay gibi gorduğünu”
acıklaması da Moskova`nın olayı ne kadar onemsediğini gostermektedir.
Beyaz Rusya icin Gumruk
Birliği uluslararası tecridin etkisinin kısmen kırılması ve enerji
ihtiyaclarını Rusya`dan daha ucuz ve guvenli bicimde temin etme fırsatı
yaratmaktadır. Ote yandan, Minsk yonetimi enerji temininde Kazakistan
seceneğini de devreye sokma imkanı kazanmaktadır. Kazakistan bakımından Gumruk
Birliği giderek guclenen “Cin ekonomik istilasına karşı” bir emniyet supabı
olma imkanı vermektedir. Ayrıca, Kazakistan`ın bu ulkeler icinde en iyi yatırım
ortamına sahip olması ozellikle buyuk Rus sermayesini ulkeye gelmesi bakımından
da avantaj sağlamaktadır.
Ote yandan, Gumruk
Birliği`nin bu ulkeler icin bazı problemler doğuracağı da beklenmektedir. Şoyle
ki, Gumruk Birliği Rusya`nın Dunya Ticaret Orgutu`ne uyeliği konusunda yeni
engeller yaratabilir. Nitekim hele 2010 yılında Gumruk Birliği fiilen
uygulanmaya başlanırken DTO ve bazı uye devletler bu yonde acıklamalar
yapmışlardı. Ozellikle, Beyaz Rusya ile gumruk birliğinin Rusya`nın 2011`de DTO
uyesi olma hedefine yeni bir handikap yaratması mumkundur.
Gumruk Birliği’nin
oluşturulması ve uzun vadede bunun Ortak Ekonomik Bolge ile desteklenmesi ise
hem Kazakistan`ın, hem de Beyaz Rusya`nın Rusya tarafından “yutulması”
tehlikesini doğurmaktadır.
Ozelikle, Kazakistan
acısından bu surec bağımsızlık sonrası uygulanmaya başlayan Rusya-Cin-ABD
ucgenindeki denge politikasının Rusya lehine geri donulmez bicimde bozulması
anlamını taşıya bilir.
Gumruk Birliği
cercevesinde onumuzdeki donemde yeni adımların atılması ongoruluyor. Nitekim bu
cercevede Gumruk Komisyonu`nun yetki alanının daha da genişletilecek ve 1 Ocak
2012 tarihinden itibaren 40 alandaki tarifler uzerindeki tasarruf yetkisine ek
olarak 90 alanda da yetki verilecektir. Bunun dışında Gumruk Birliği`nin
işletilmesinden doğacak sorunların cozumu icin 2012’de Minsk merkezli AET
mahkemesinin Gumruk Birliğin yargı kurumu gibi devreye sokulacağı
kararlaştırılmıştır.
Yine Rusya hukumetinden
isminin belirtileşmesini istemeyen bir yetkili Gumruk Birliği`ne uye
devletlerin ucuncu devletlerle ilişkilerde ortak ticaret rejimi belirleme
calışmalarına onem vereceği ve bu cercevede Avrupa Serbest Ticaret Bolgesi
(EFTA) ve Yeni Zelanda ile ticari ilişkilerin duzenlenmesi icin muzakerelere
başlayacağını bildirmektedir. Aynı yetkili Gumruk Birliği’nin Suriye, Mısır,
Vietnam ve Moğolistan ile anlaşma yapmak konusunda da on calışma grupları
kurulduğu bilgisini de vermektedir.
Devam edecek...
Kafkasya Uluslararası İlişkiler ve Stratejik Araştırmalar Merkezi Analisti
(QAFSAM-www.qafsam.org)
Dr. Nazim CAFERSOY
09.07.2011 10:20 Yerel
saatı | 07:20 Dünya saatı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder