29 Aralık 2014 Pazartesi

Rusya Silah Satış Yükümlülüklerini Yerine Getirmiyor - 1



Rusya açısından, silah satışı enerji ile birlikte en önemli gelir kaynağı, hem de dış siyasi kursunun gerçekleştirilmesinde önemli unsurlardan biridir. Fakat son dönemlerde Rusya'nın bu alanda sıkıntılar yaşanmaya ve en önemli silah ticareti ortakları ile ilişkilerinde ciddi sorunlar ortaya çıkmaya başlamıştır. ABD ile birlikte dünya silah pazarının en önemli aktörlerinden biri konumundaki Rusya'nın en büyük müşterileri sırasında ilk üç sırayı Çin, Hindistan ve İran paylaşmaktadır.  
Bunlardan Rusya'nın en büyük silah pazarı Çin'e silah satışı konusu iki önemli faktör nedeniyle kısıtlanma eğilimi göstermeye başlamıştır. Öncelikle, Çin ulusal askeri sanayi endüstrisi artık kendi savunma ihtiyaçlarını büyük ölçüde karşılayabilecek şekilde gelişmiştir. Hatta Çin’in askeri endüstrisinin dünya silah pazarında Rusya'ya rakip olmaya başladığı da dikkat çekmektedir.  
İkincisi, "her şeyi taklit eden" Çin, Rusya'dan satın aldığı silah ve askeri teknolojide de bu yöntemi uygulamaya başlamıştır. Bu çerçevede iki ülke arasında daha 1995 yılında imzalanan ve Rusya'nın Çin'e 200 adet S-27 savaş uçağı satışına dair anlaşması bu nedenle Moskova tarafından 95'inci uçağın satışından sonra durdurulmuştur.  Nitekim daha sonraki süreçte Çin'in "J11" adı ile silah pazarına çıkardığı askeri uçakların esasında S-27'nin taklidi olduğu anlaşılmıştır. Yine 2009 yılında Rusya, Çin'in 50 adet Su-33 model savaş uçağı satın alma önerisini de Pekin yönetiminden "taklit yapmama garantisi" alamadığı için reddetmiştir.
Son yıllarda iki ülke arasında imzalanan büyük silah anlaşmaları ile Çin'i geçerek Rusya'nın en büyük silah müşterisi olmaya başladığı iddia edilen Hindistan'la ilişkilerinde de belli sorunlar yaşanmaya başlamıştır.  Nitekim Yen Deli yönetimin Rusya ile imzaladığı milyar dolarlık anlaşmaların uygulanması gecikmektedir. Rusya ile Hindistan arasında bu kapsamda oluşan gecikme sorunları iki temel nedenden kaynaklanmaktadır.  
Öncelikle, Rusya silah anlaşmalarından doğan bu yükümlülükleri yerine getirmek için gerekli teknik imkanlara sahip olmadığını belirterek sözleşmelerin uygulama sürecini uzatmaktadır. İkincisi, Moskova artan maliyetleri gerekçe göstererek imzalanan anlaşmalardaki toplam fiyatları artırma taleplerini gündeme getirmektedir. Ekonomik içerikli bu yeni taleplere ilişkin iki ülke arasındaki müzakereler ise yükümlülüklerin yerine getirilmesini daha da geciktiriyor.
Bunun en mühim örneği iki ülke arasındaki uçak gemisi anlaşmasında ortaya çıkmıştır. Öyle ki, iki ülke arasında 2004 yılında imzalanan anlaşmada Rusya'nın henüz 2008 yılında Hindistan'a "Admiral Qorşakov" (yeni adı "Vikramaditya") adlı uçak gemisini devretmesi kararlaştırılsa da, Moskova gerekli sayıda kaynakçı bulamadığını ve maliyetlerin pahalandığını gerekçe göstererek bu meselenin yeniden ele alınmasını önerdi.
Sonuçta, Mart 2010 yılında imzalanan yeni anlaşma ile bir taraftan geminin Hindistan'a maliyeti 1,8 yerine 3,3 milyar olarak belirlenmiş ve devredilme süreci ise 2012 yılına kadar ertelenmiştir. İkinci olarak, Rusya’da olan kaza nedeniyle K-152 "Nerpa" atom denizaltısının Hindistan`a kiralanmasını geciktirmek zorunda kalmıştır. Son olarak ise, 25 Ağustos 2011’de Hindistan Savunma Bakanı Arakaparambil Kurien Anthony, Rusya'nın 3 adet “Talvar" firkateyni teslimini 12-14 ay geciktireceğini bildirdiğini açıklamıştır.
Devam edecek...

21.09.2011 17:30 Yerel saatı | 14:30 Dünya saatı
Dr. Nazim CAFERSOY, Kafkasya Uluslararası İlişkiler ve Stratejik Araştırmalar Merkezi Analisti (QAFSAM-www.qafsam.org)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder